بسمه تعالی
دانشگاه هنر اسلامی تبریز
دانشکده طراحی اسلامی
چشم انداز پژوهشی
کلیات چشم انداز پژوهشی دانشکده طراحی اسلامی که بر مبنای رهنمودهای مقام معظم رهبری ، اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران و رسالت پژوهشی دانشگاه هنر اسلامی تبریز تدوین شده است. با توجه به اهداف توسعه ای و ظرفیتهای موجود در دانشکده طراحی اسلامی، در محورهای تدوین شده، بر تقویت الگوی زندگی ایرانی-اسلامی و حمایت از تولید سرمایه و کار ایرانی و لزوم انجام پژوهشهای کاربردی و کارآفرین تاکید گردیده است.
محورهای پژوهشی
- طراحی اسلامی-ایرانی با تاکید بر نیازهای بومی و الگوی زندگی ایرانی-اسلامی
- مطالعات تطبیقی روشها و نظریه های طراحی در داخل و خارج از کشور
- مطالعات نظری و علمی روی نشانه شناسی و معناشناسی مفاهیم ایرانی-اسلامی در طراحی
- مطالعات تطبیقی اسناد بالادستی نظام با نقش اجتماعی و اقتصادی طراحی صنعتی در ایران
- طراحی پایدار با تاکید بر مدیریت و افزایش بهره وری مصرف آب و انرژی و کاهش آسیبهای محیطی
- طراحی سیستم و خدمات در راستای فرهنگ سازی و القاء رفتار
- شناخت طراحی و خلاقیت با تاکید بر طراحی رفتارگرا و آموزش طراحی
- مولفه های شناختی آموزش طراحی و راهکارهای افزایش خلاقیت در سطوح مختلف کشور
- شاخصه های شناختی و فکری حرفه طراحی در میان متخصصین ایرانی
- کاربردهای علوم شناختی در طراحی تعاملی، رابطهای کاربری و طراحی رفتارگرا با مولفه های بومی
- تدوین و تطبیق اصول و تئوریهای موجود در فلسفه طراحی با مبانی ایرانی-اسلامی فلسفه
- طراحی در رابطه با صنایع بومی و ظرفیتهای منطقه ای با تاکید بر صنایع کفش، مبلمان و جواهرات
- طراحی و توسعه تکنولوژیک سیستمها و ماشین آلات با تکیه بر توسعه دانش بنیان
- مطالعات افزایش بهره وری و کیفیت تولید در راستای اقتصاد مقاومتی و بومی سازی تکنولوژی
- تحقیقات در زمینه مدیریت طراحی با تاکید بر بسترسازی طراحی در صنایع کشور
- تحقیقات در زمینه ارگونومی، طراحی سلامت و کارآیی محصولات
- کاربرد نرم افزارها و تکنولوژیهای طراحی دیجیتال، هوشمند و دانش بنیان
اصول راهبردی
- اعضای هیات علمی موظف هستند با تعیین محور فعالیت خود در نقشه پژوهشی دانشکده، اقدام به تمرکز فعالیتهای تحقیقاتی و انتشار مقالات خود در آن زمینه نمایند.
- کلیه طرحهای پژوهشی ارائه شده توسط اساتید باید در محورهای مشخص شده فوق باشد. شورای پژوهشی دانشکده مسئول اطمینان از این موضوع خواهد بود.
- موضوع پایان نامه های تحصیلات تکمیلی می بایست در قالب محورهای فوق انجام شده و اولویت راهنمایی پایان نامه با استاد متخصص در هر زمینه است.
- طراحهای پژوهشی که در رابطه با صنایع منطقه انجام می پذیرند، با تایید و در ارتباط با یکی از واحدهای صنعتی یا مجموعه ای از آنها در قالب اتحادیه یا خوشه صنعتی باشد.
- راه اندازی و تجهیز لابراتوآرهای دانشکده در راستای محورهای اعلام شده امکان پذیر خواهد بود.